جلسه سران قوا با موضوع آخرین تصمیمات برای برگزاری انتخابات سالم و مشارکتی نحوه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در مشهد و خراسان‌رضوی + جزئیات برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در صداوسیما | امروز (دوشنبه، ۲۱ خرداد ۱۴۰۳) برنامه تبلیغاتی مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، در صداوسیما + تاریخ و ساعت از برنامه تبلیغاتی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ توصیه‌ها و تاکیدات رئیس قوه قضائیه به کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ آخرین اخبار از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) قالیباف: ایران ثروتمندتر از آن است که معیشت و رفاه مردم دچار چالش باشد قالیباف مرخصی می‌گیرد کنعانی: جامعه جهانی برای توقف جنایت‌ها در غزه به مسئولیت حقوقی خود عمل کند | تشکیل ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور استعفا؛ سرنوشت سومین وزیر کابینه نتانیاهو اعلام قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) بهادری‌جهرمی: حکمرانی آیت‌الله رئیسی مسئولیت‌محور و تحول‌خواهانه بود | ایشان پای جوانان را به تمام حوزه‌های مدیریتی بازکردند حواستان باشد، مردم دارند نگاه می‌کنند کنعانی: ادعای یک‌جانبه کویت درباره «آرش» مردود است باقری‌کنی: در نشست بریکس مشارکت فعال خواهیم داشت + فیلم رسانه آمریکایی: اخراج نظامی از نیجر تحقیر راهبردی برای واشنگتن بود سازمان ملل: شرایط کودکان فلسطینی در غزه اسفناک است یورش شهرک‌نشینان به خانه‌های فلسطینیان و به‌آتش‌کشیدن آن‌ها حملات رژیم صهیونیستی به غزه ۳۵ شهید برجای گذاشت (۲۰ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

فرماندار مشهد: به برنامه رأی بدهیم، نه به فرد

  • کد خبر: ۲۱۳۹۸۷
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
فرماندار مشهد: به برنامه رأی بدهیم، نه به فرد
فرماندار مشهد با بیان اینکه باید به برنامه افراد رای داد و نه فرد، گفت: اگر افرادی مورد نظر شما بودند که تأیید صلاحیت نشدند، قطعا در میان حدود ۵۰۰ نامزد در مشهد می‌توان افرادی را یافت که برنامه‌ای نزدیک به نگاه‌تان داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز، تربیون آزاد با موضوع «رأی بدهیم یا نه؟!» با حضور محسن داوری، فرماندار مشهد و دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی امروز دوشنبه، ۷ اسفندماه در لابی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد. 

در این تربیون آزاد دانشجویانی از تشکل‌های مختلف دانشجویی به ترتیب از دغدغه‌هایشان گفتند، برخی در پاسخ و مخالف دیگری نظر و رای خود را ابراز کردند و فرماندار مشهد هر کجا سوالی مطرح می‌شد، به فراخور موضوع کوتاه یا بلند پاسخ می‌داد و لابه‌لای گفت‌وگوها و درددل‌ها گاه از موضوع انتخابات و دلیل رای دادن و رای ندادن خارج هم شدند، آنجا که دلیل رای ندادن را ناامیدی دانستند و از آنجا به مهاجرت رسیدند، یا آنجا که به عدم حضور همه تشکل‌ها و همه سلیقه‌ها اشاره شد، ترس از ابزار عقیده و ایجاد محدودیت و نبود فضای سیاسی مطرح شد، داستان به اتفاقات سال گذشته و تقاضای لغو احکام برخی دانشجویان رسید. 

در صحبت‌های دانشجویان گلایه‌ها بسیار بود، دغدغه‌ها بیشتر، نقدهای راه و بیراه، سلیقه‌ای و حزبی، منطقی و تندرو همه و همه گفته شد، برخی آمدند پیغام دیگر دانشجویان را رساندند، در کلام هر یک ادله‌ای وجود داشت، بی‌آنکه توهینی به سلیقه‌ای شود، شاید برخی صحبت‌ها سوال نبود، شرح ماوقع بود از نگاه یک دانشجو، اما جالب آنکه قریب به اتفاق دانشجویان بر ضرورت شرکت خود در انتخابات تأکید می‌کردند. زیرا نه‌تنها شرکت نکردن را راهکاری در راستای رشد و پیشرفت و سازندگی کشور نمی‌دانستند که به وضوح برایشان آشکار بود که اگر قرار است تغییری ایجاد شود بایستی از همین انتخابات شروع شود، نوع انتخاب، دقت در برنامه و نه تمرکز بر اشخاص از جمله مهم‌ترین نکاتی بود که در این پرسش و پاسخ‌ها مطرح شد. خلاصه‌ای از این برنامه را در ادامه می‌خوانید.

مبنای بررسی صلاحیت‌ها قانون است

محسن داوری، فرماندار مشهد در این مراسم در پاسخ به سوال دانشجویانی که عدم تایید صلاحیت برخی نامزدهای خاص را دلیل کاهش مشارکت مردم می‌دانستند، اظهار کرد: مبنای ما عمل به قانون است و شورای نگهبان نیز به قانون عمل کرده است. در حوزه انتخابیه مشهد، از میان ۸۹۲ نفر که در مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند، ۵۲۹ نفر تأیید شدند و کسانی که رد شدند تا سه مرتبه توانستند اعتراض کنند و با دعوت از آنان علت عدم تایید برای‌شان توضیح داده شده است. 

به برنامه رأی دهیم، نه به فرد

داوری در پاسخ به سوال دانشجویانی که به افرادی اشاره داشتند، گفت: ما به فرد رأی نمی‌دهیم، بلکه به برنامه رأی می‌دهیم. اگر افرادی مورد نظر شما بودند که تأیید صلاحیت نشدند، قطعا در میان حدود ۵۰۰ نامزد در مشهد می‌توان افرادی را یافت که برنامه‌ای نزدیک به نگاه‌تان داشته باشند. بنابراین یه کسی رأی دهید که به نظرات شما نزدیک‌تر باشد و در رفع مشکلاتی که مد نظر دارید، تلاش کنند.  

فرماندار مشهد درباره نظر برخی دانشجویان که به عملکرد مجلس در ادوار گذشته اشاره کردند، بیان کرد: همه کسانی که امروز مسئولیتی به عهده دارند، روزی در این همین دانشگاه‌ها و در نقش دانشجو بودند و نسبت به بسیاری از اتفاقات اعتراض داشتند. اختلاف نظرات همیشه وجود داشته، اما اینجا موضوع قانون است. وقتی اشتباه و مشکلی پیش می‌آید، باید دید عمدی است یا سهوی. در موارد سهوی، پذیرش و اصلاح باید صورت گیرد و با موارد عمدی باید برخورد شود. 

داوری با تأیید سخنان دانشجویان مبنی بر اینکه فضای سیاسی در دانشگاه ضعیف است، اظهار کرد: اگر خودتان نخواهید این وضعیت را بهتر کنید، چه کسی این فضا را برایتان باز خواهد کرد؟ امروز در پاسخ به مطالبه شما دانشجویان اینجا آمده‌ام. بنابراین یکی از راهکارها، مطالبه و خواستن است. از نظر ستاد انتخابات حضور نامزدهای انتخاباتی در دانشگاه‌ها بلامانع است و تنها دانشگاه تعیین‌کننده حضور یا عدم حضور نامزدهاست. 

وی با اشاره به اقداماتی که برای معرفی نامزدها در مشهد فراهم شده، عنوان کرد: ۱۲ خیابان را در نظر گرفتیم که تمام مدتی که برای میلاد حضرت قائم(عج) فعال بودند، در اختیار نامزدها قرار داده‌ایم تا از نزدیک با مردم در ارتباط باشند. امروز هر تربیونی را باید در اختیار نامزدها قرار دهیم تا مردم آنان را به چالش بکشند تا نتیجه به‌دست آید. 

فرماندار مشهد در پاسخ به دانشجویانی که نسبت به عدم صدور مجوز دانشگاه برای حضور یکی از نامزدها اعتراض داشتند، از آمادگی فرمانداری برای در اختیار قرار دادن فضا برای نامزدها و دانشجویان خبر داد و گفت: فرمانداری مشهد آمادگی دارد در هر کجای شهر که بخواهید این مجوز را صادر کند تا بستری برای گفت‌وگوی نامزدها و مردم فراهم آید. 

وی در پاسخ به یکی از علل کاهش مشارکت در انتخابات به برنامه‌هایی که فرمانداری برای مشارکت حداکثری مردم داشته است، اشاره کرد و افزود: از سال گذشته ۴ برنامه را در اولویت قرار دادیم. نخست ارتقای سرمایه‌های اجتماعی نظام است، سرمایه اجتماعی نظام به واقع مردم هستند، باید پذیرفت امروز مردم کمی از مسئولین دلخورند. حرف مردم این است که مسئولین رو راست نیستند و ارتباط نزدیکی با مردم ندارند و اگر وعده‌ای می‌دهند، عمل نمی‌کنند.

داوری ادامه داد: در این راستا فرمانداری برای ارتباط نزدیک و گفت‌وگو با مردم شیوه‌هایی را انتخاب کرده است. رفتن به مناطق و روستاها با احصای مشکلات و اولویت‌بندی‌ آن‌ها به همراه مسئولین مربوطه در طرح شهید اصلانی و پاسخ‌گویی به آن‌ها در بازه‌های ۴۰ روزه، در روزهای دوشنبه گفت‌وگوی بی‌واسطه در فرمانداری را اجرایی کردیم. چنین کارهایی اعتماد مردم را جلب می‌کند. همین که مردم بدانند مسئولین به حرف‌هایشان گوش و برای رفع مشکلاتشان تلاش می‌کنند، به آنان ایمان می‌آورند و همین کار مشارکت را افزایش می‌دهد. 

وی به دیگر اقدامات برای افزایش مشارکت اشاره و بیان کرد: در جانمایی شعب انتخاباتی به‌ گونه‌ای عمل کرده‌ایم که در معرض دید مردم باشد. تمام مراحل اجرای انتخابات توسط مردم صورت می‌گیرد، زیرا وقتی مردم پای صندوق‌های رأی باشند، اعتمادشان بیشتر می‌شود. در این راستا از نخبگان دانشگاهی دعوت کرده‌ایم تا هر چند ساعت و در هر شعبه بتوانند برای مشارکت فکری یا نظارت حضور داشته باشند. ایجاد کمیته مشارکت اقدام دیگری در این راستا بوده است که در آن حضور اصناف، تشکل‌ها و صنایع فرهنگی، دانش‌آموز و دانشجو و... دیده شده است. همچنین کمیته نخبگانی شامل اساتید و دانشجویان نخبه می‌توانند با حکم نماینده ویژه فرماندار در روز انتخابات از شعب اخذ رأی بازدید کنند. هدف ما نشان دادن شفافیت عملکرد ستاد انتخابات است.

مهم نیست نام چه کسی از صندوق‌ رأی بیرون بیاید

فرماندار مشهد درباره سخنان یکی از دانشجویان مبنی بر صنفی عمل کردن ستاد انتخابات گفت: تمام مراحل انتخابات با مردم بوده‌ است و شما نمی‌توانید بگویید ستاد انتخابات مشهد صنفی عمل کرده، زیرا برگزاری انتخابات برایمان اهمیت داشته است و اینکه چه کسی از صندوق‌های رأی بیرون آید، مهم نیست. کسانی که به دنبال رأی افرادی هستند، با این ستاد کار نکنند. وظیفه ما رأی‌گیری است و تمام ظرفیت‌مان را گذاشته‌ایم تا از همه رأی بگیریم. علاوه بر افزایش شعب اخذ رأی، سامانه‌ای تدارک دیده‌ایم تا هر کس که امکان حضور در پای صندوق‌ها را ندارد، ما به خانه او برویم. 

داوری در پاسخ به دانشجویانی که راجع به عدم حضور برخی دانشجویان در چنین برنامه‌هایی به دلیل ترس از محدودیت‌های احتمالی در آینده، تأکید کرد: از تمامی دانشجویان که در این تربیون صحبت کردند، حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهم کسی در این جلسه به دلیل اینکه حرفی زده، مواخذه شود. 

وی درباره درخواست دانشجویان مبنی بر تجدید نظر و لغو احکام برخی دانشجویان در اتفاقات سال گذشته گفت: شما دانشجو هستید و اعتراض راهکاری دارد. کسانی در آن زمان کار غیرقانونی، بدون مجوز و مجرمانه‌ای انجام دادند. اما بخشش یک مقوله دیگر است که قطعا توصیه به دانشگاه‌ها نه در انتخابات، بلکه بعد از آن این است که با جوانان خود با رحمت و رأفت برخورد کنیم. لذا اگر کسی تخطی کرده و اکنون پشیمان است، از دانشگاه درخواست می‌کنم جدای از موضوع انتخابات، زمینه‌های بخشش او را فراهم کند.

وی به سخنان دانشجویان به راهبرد دشمن در ناامیدسازی که راهبرد موفقی هم بوده است، اشاره و بیان کرد: گاه مسئولین در این راه ابزار دشمن شده‌اند و به ناامیدی دامن زدند، اما باید دانست امید را دیگران نمی‌توانند تزریق کنند، باید خودمان ایجاد کنیم. برگزاری انتخاب، تغییر و تحول نوعی آورنده امید است. 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->